Om bogen

Dette website er et supplement til bogen KOMMUNIKATION I INTERNATIONALE VIRKSOMHEDER. Bogen handler om den enkelte medarbejders egen kommunikation i internationale virksomheder og organisationer. Mange mennesker kommunikerer dagligt med kolleger og forretningspartnere på tværs af geografi, kultur, sprog, rum og tid. De indgår i teams med internationale kolleger, og de udvikler, forhandler, koordinerer, leder og udfører projekter med kolleger i mange forskellige situationer og konstellationer. Dette samarbejde indebærer interaktion i mange typer af relationer. Denne bog har derfor en interaktionel tilgang til de problemstillinger, der følger i kølvandet på internationaliseringen, uanset om det er kultur eller ledelse, forandringskommunikation eller teamwork, møder ansigt-til-ansigt eller via video. 

Både skriftlig og mundlig kommunikation foregår på nye betingelser og i nye kontekster, og dem giver denne bog indsigt i.

Data: Gennem flere år har forfatterne indsamlet data i over 100 virksomheder fra mange lande. Da forfatterne også inddrager data fra kollegers undersøgelser, bygger bogen på data fra alle kontinenter, og der er data med fra etablerede store nationer samt alle BRISK-lande. Forfatterne har meget bevidst lagt et stort arbejde i at gøre op med feltets hidtidige fokus på Nordamerika og Europa, og bogens eksempler er således fra:

  • Antarktis
  • Argentina
  • Australien
  • Belgien
  • Brasilien
  • Danmark
  • Island
  • Israel
  • Italien
  • Japan
  • Jordan
  • Kina
  • Malaysia
  • Sydafrika
  • Tyrkiet
  • Tyskland
  • Uganda
  • Ungarn
  • Uruguay
  • USA
  • England
  • Forenede Arabiske Emirater
  • Finland
  • Frankrig
  • Ghana
  • Mexico
  • Hawaii
  • Holland
  • Hongkong
  • Indien
  • New Zealand
  • Norge
  • Rusland
  • Schweiz
  • Spanien
  • Sverige

Der er samtidig data fra en lang række brancher inden for produktion, service, detail, engros, rådgivning, NGOer, startups og meget andet. Formålet med denne diversitet er dels at kunne rumme de forskellige vilkår for at kommunikere internationalt, og dels at sætte fokus på de mange fællestræk.